در مطالعه‌ی روش تبلیغی رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله)، چیزی که بیش از همه توجّه من را به خودش جلب کرد، توجّه بالای ایشان، بر خنثی‌سازی تبلیغات دشمن بود. به طوری که بارها ایشان برخاموش‌سازی جریان رسانه‌ای کفار و منافقین تاکید می‌کنند امّا بر تولید رسانه‌ای تاکید نمی‌کنند. به عبارت دیگر، رویکرد ایشان، بیشتر سلبی بود تا ایجابی. برای مثال:

  1. در مکّه، مسخره‌کنندگان برجسته را نفرین می‌کنند تا بمیرند. [1]

  2. در مدینه، به حسّان بن ثابت دستور می‌دهند که میزبانان کعب بن اشرف[2] را هجو کند تا به مدینه برگردد.[3]

  3. زمینه‌های هجو یهودیان و منافقان را از بین می‌بردند، مانند قضیه‌ی تغییر قبله به سمت مکّه، قضیه‌ی واژه‌ی راعنا که مسلمین به کار می‌بردند، قضیه‌ی اخراج منافقین از مسجد و . .[4]



[1] موسوعة التاریخ الاسلامی، ج 1 ، ص 429 تا 444

[2] فردی یهودی که به مکّه رفت و مسلمین را هجو کرد.

[3] همان، ص 447تا450

[4] همان، جلد 2، از ابتدای کتاب تا ص 172



مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها